Veelgestelde vragen
-
-
U neemt alleen contact op bij spoed. Met ‘spoed’ bedoelen we een klacht of vraag die om medische redenen niet kan wachten tot de volgende werkdag van uw eigen huisarts.
Spoed is dus niet als u op een werkdag geen tijd heeft. Als u belt met vragen die géén spoed zijn, verwijzen wij u naar thuisarts.nl of naar uw eigen huisarts.
-
Als u belt met de huisartsenspoedpost, krijgt u één van onze medewerkers aan de lijn. De medewerker bepaalt hoe u het beste geholpen kunt worden. Soms hoeft u niet naar de huisartsenspoedpost te komen. Of u krijgt een afspraak met een huisarts. Door goed te plannen, zorgen wij ervoor dat u lang moet wachten op de huisartsenpost.
-
Als u het BSN nummer invoert, heeft de medewerker meteen alle gegevens bij de hand. Zo kunnen we u snel verder helpen.
-
Ja, als u zorg nodig heeft die niet kan wachten tot een volgende werkdag, kunt u contact opnemen met onze huisartsenspoedpost.
Is het minder spoedeisend, maar wilt u wel een beoordeling van een huisarts, of bijvoorbeeld vragen over (herhaal)medicatie, dan kunt u tijdens werkdagen bij een willekeurige huisartsenpraktijk in de regio terecht.
-
Als veel patiënten contact opnemen voor vragen die géén spoed hebben, dan wordt het te druk op de huisartsenspoedpost. De telefoonlijnen raken overbelast en het duurt langer voordat mensen geholpen kunnen worden.
-
Vooral op zaterdag en zondag kan het erg druk zijn. Soms zijn alle medewerkers tegelijk in gesprek. U kunt helpen om het telefoongesprek zo kort mogelijk te houden. Houd bij het bellen deze gegevens bij de hand:
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Uw pasje van de zorgverzekeraar
- Naam van uw huisarts
- Uw medicijngebruik
-
Ja, de medewerker is opgeleid om te beoordelen hoe ernstig uw klacht is. De medewerker mag daarbij medische adviezen geven. U kunt vertrouwen op de deskundigheid van de medewerker. Medische adviezen worden altijd gecontroleerd door één van onze huisartsen.
-
Ja, dit is een betrouwbare en veilige manier om advies te vragen aan een huisarts. Wij werken hiervoor met het systeem van spreekuur.nl. Dit systeem voldoet aan de eisen voor informatiebeveiliging.
-
Neem altijd eerst contact op met de huisartsenpost voordat u naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis gaat. Bij levensbedreigende situaties belt u direct 112.
-
-
-
Ook als u op tijd bent voor uw afspraak, kan het zijn dat u moet wachten. Soms loopt een afspraak met een andere patiënt uit of komt er een spoedgeval tussendoor.
We vragen om uw begrip hiervoor. U kunt er op rekenen dat wij onze uiterste best doen om ook u zo snel en goed mogelijk te helpen.
-
Alleen als het medisch noodzakelijk is, kan de huisarts naar u toe komen. Dat u geen vervoer heeft, is geen reden voor een huisbezoek door de huisarts.
-
-
-
In dringende gevallen kan de huisarts op de huisartsenspoedpost een herhalingsrecept voorschrijven. U krijgt dan een overbruggingsrecept, zodat u voldoende medicijnen heeft tot uw eigen huisarts weer spreekuur heeft.
-
Op de huisartsenspoedpost krijgt u te maken met een andere huisarts dan u normaal gesproken heeft. Het is voor die huisarts handig dat hij/zij toegang heeft tot uw patiëntgegevens, om snel te weten hoe het met uw gezondheid is. Dat kan via het systeem van het Landelijk Schakelpunt (LSP). Huisartsenspoedpost Eemland is aangesloten bij LSP. De medische gegevens mag uw eigen huisarts alleen met ons delen als u daar toestemming voor geeft. Dat kunt u aangeven via de website ikgeeftoestemming.nl of u bespreekt het met uw eigen huisarts.
-
Wij willen u graag zien als persoon zoals u bent. Voor de arts is het medisch gezien belangrijk om te weten of iemand geboren is als man of vrouw.
-
Wij zijn verplicht om zorgvuldige aantekeningen in een dossier vast te leggen. Dit gaat om de zorg die u heeft ontvangen, verwijzingen, medicijnen of nazorg. Uw eigen huisarts krijgt een verslag van uw bezoek aan de huisartsenspoedpost. Uw huisarts verwerkt dit in uw medisch dossier.
-
Mocht er een verwijzing naar een specialist of ziekenhuis nodig zijn, dan heeft u keuzevrijheid naar welk ziekenhuis u verwezen wilt worden. Geef dit aan bij uw behandelaar op de huisartsenspoedpost.
-
-
-
De huisartsenspoedpost stuurt de rekening direct naar de zorgverzekeraar. Als blijkt dat de gegevens niet goed of niet compleet zijn, ontvangt u de rekening op uw thuisadres.
U kunt contact opnemen met de afdeling Debiteuren om uw juiste gegevens door te geven. Dit kan via e-mail naar debiteuren@huisartseneemland.nl.
-
Ook telefonisch contact met de huisartsenspoedpost wordt gezien als een consult. De kosten voor een telefonisch consult zijn 35 euro.
Spoedeisende huisartsenzorg is verzekerd in het basispakket van uw zorgverzekering en valt niet onder het eigen risico. U ontvangt een factuur als de gegevens van uw verzekering niet bij ons bekend zijn. Deze factuur kunt u dan zelf indienen bij uw zorgverzekering
-
-
-
Wij nemen alle gesprekken op en de opnames worden minimaal twee jaar bewaard. Dit kan gebruikt worden voor evaluatie, en het biedt ons de gelegenheid om gegevens te corrigeren die aan de telefoon verkeerd zijn verstaan.
Na twee jaar worden de opnames vernietigd. Alleen als er een klachtenprocedure loopt, kan een opname langer worden bewaard.
Er zijn strikte regels voor het opnemen en bewaren van telefoongesprekken. Er zijn wettelijke regels en interne protocollen die Huisartsenspoedpost Eemland zelf hanteert. Zo is het opnemen van gesprekken gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Binnen onze huisartsenspoedpost gelden strenge regels voor het opnieuw afluisteren van gesprekken. Deze regels zijn vastgelegd in een protocol.
-