Als u belt, wat gebeurt er dan?
Als u ons belt, hou dan de volgende gegevens bij de hand:
- Uw burgerservicenummer (BSN)
- Uw pasje van de zorgverzekeraar
- Naam van uw huisarts
- Uw medicijngebruik
U spreekt met één van onze speciaal opgeleide medewerkers. Deze medewerker stelt vragen om een duidelijk beeld te vormen van uw situatie. Zo kunnen wij bepalen hoe we u het beste kunnen helpen. Afhankelijk van uw situatie, krijgt u een afspraak op de huisartsenspoedpost of een telefonisch advies. De huisarts controleert altijd de adviezen die wij aan de telefoon geven.
Heeft u niet uw bsn-nummer bij de hand? Geen zorgen, ook dan helpen we u verder!
Belt u voor iemand anders?
Het is belangrijk dat u aanwezig bent bij de patiënt. Zo kunnen wij een goed beeld krijgen van de situatie en de juiste zorg inschatten. Vertel waarvoor u hulp nodig hebt.
- Beschrijf de klachten van de patiënt:
- Welke gezondheidsklachten heeft de patiënt?
- Wanneer zijn de klachten begonnen
- Is er wat veranderd aan de situatie van de patiënt (bijvoorbeeld: de klachten zijn snel verergerd)?
- Is er al iets aan gedaan (bijvoorbeeld: pijnstilling, huisartsbezoek)?
- Houd de volgende gegevens bij de hand:
- Naam, adres, woonplaats/verblijfplaats van de patiënt
- Burgerservicenummer (BSN) van de patiënt
- Naam van de huisarts van de patiënt
- Medicijnen die de patiënt gebruikt en medische voorgeschiedenis
Bent u zorgverlener en belt u voor een patiënt of cliënt?
- Houd het zorgdossier en recente uitslagen bij de hand
- Meet (als het mogelijk is) de RR, pols, ademhaling, temperatuur. Bij diabetes meet u de glucosewaarden. Bij benauwdheid meet u de saturatie.
- Is er een niet-reanimerenverklaring?
- Is er een behandelwensenformulier?