Als u belt, wat gebeurt er dan?

Als u ons belt, hou dan de volgende gegevens bij de hand:

  • Uw burgerservicenummer (BSN)
  • Uw pasje van de zorgverzekeraar
  • Naam van uw huisarts
  • Uw medicijngebruik

U spreekt met één van onze speciaal opgeleide medewerkers. Deze medewerker stelt vragen om een duidelijk beeld te vormen van uw situatie. Zo kunnen wij bepalen hoe we u het beste kunnen helpen. Afhankelijk van uw situatie, krijgt u een afspraak op de huisartsenspoedpost of een telefonisch advies. De huisarts controleert altijd de adviezen die wij aan de telefoon geven. 

Heeft u niet uw bsn-nummer bij de hand? Geen zorgen, ook dan helpen we u verder!

Belt u voor iemand anders?

Het is belangrijk dat u aanwezig bent bij de patiënt. Zo kunnen wij een goed beeld krijgen van de situatie en de juiste zorg inschatten. Vertel waarvoor u hulp nodig hebt.

  • Beschrijf de klachten van de patiënt:
    • Welke gezondheidsklachten heeft de patiënt?
    • Wanneer zijn de klachten begonnen
    • Is er wat veranderd aan de situatie van de patiënt (bijvoorbeeld: de klachten zijn snel verergerd)?
    • Is er al iets aan gedaan (bijvoorbeeld: pijnstilling, huisartsbezoek)?
  • Houd de volgende gegevens bij de hand:
    • Naam, adres, woonplaats/verblijfplaats van de patiënt
    • Burgerservicenummer (BSN) van de patiënt
    • Naam van de huisarts van de patiënt
    • Medicijnen die de patiënt gebruikt en medische voorgeschiedenis

Bent u zorgverlener en belt u voor een patiënt of cliënt?

  • Houd het zorgdossier en recente uitslagen bij de hand
  • Meet (als het mogelijk is) de RR, pols, ademhaling, temperatuur. Bij diabetes meet u de glucosewaarden. Bij benauwdheid meet u de saturatie.
  • Is er een niet-reanimerenverklaring?
  • Is er een behandelwensenformulier?